TÜBİTAK Bilim İnsanı Destek Programları
Başkanlığı (BİDEB) tarafından her yıl 3 dönem halinde düzenlenen 2237-A
Bilimsel Eğitim Etkinlikleri Desteği kapsamında 2024 yılı I. çağrı döneminde
başvurusunu yaptığımız “Sosyal Bilgiler
Eğitiminde Kazanımlarla İlişkilendirilmiş Beceri Odaklı Soru Yazma Eğitimi”
isimli projemiz desteklenmeye hak kazandı.
2237-A Bilimsel Eğitim Etkinlikleri Desteği programı
kapsamında, ulusal ve uluslararası alanlarda bilime katkı sağlayacak gelişmeler
ve çalışmalar hakkında bilgi edinilmesi, farklı disiplinlerden eğitici ve
katılımcıların bir araya gelmesinin disiplinler arası ortak bilimsel
çalışmalara altyapı oluşturması, katılımcıların çalışmalarının yönlendirilmesi,
bilimsel gelişimlerine katkıda bulunulması, eğitim konularının çok boyutlu ve
derinlemesine ele alınması, amacıyla yurt içinde düzenlenen teorik/uygulamalı
bilimsel eğitim etkinlikleri desteklenmektedir.
“Sosyal
Bilgiler Eğitiminde Kazanımlarla İlişkilendirilmiş Beceri Odaklı Soru Yazma Eğitimi”
isimli projemizde, sosyal bilgiler öğretmenlerinin kazanım ve beceri temelli
sınav sorusu hazırlama konusunda yeterliklerinin artırılması amaçlanmaktadır.
Proje; Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı, ölçme ve değerlendirmenin temel
kavramları, soru türleri, kazanım ve beceri temelli sınav sorusu hazırlama
süreci ve ilkeleri, Bloom Taksonomisi, kapsam geçerliği sağlama yöntemleri,
ulusal ve uluslararası sınavlarda yer alan soru örnekleri ve soruların ölçme ve
değerlendirme açılarından yorumlanması boyutlarını içermektedir.
Proje bu boyutlar temelinde; hazır bulunuşluk düzey belirleme, 2018 ve Yeni Sosyal Bilgiler Öğretim Programının Bileşenleri, çoktan seçmeli, açık uçlu, iki seçimli, tamamlama (boşluk doldurma), eşleştirme ve kısa cevaplı soru yazım ilkeleri, çoktan seçmeli, açık uçlu, iki seçimli, tamamlama (boşluk doldurma), eşleştirme ve kısa cevaplı soruları temel ölçütler bakımından değerlendirme, program kazanımları ve soru örneklerinin bilişsel/duyuşsal basamak düzeyleri açısından karşılaştırılması, ulusal ve uluslararası (LGS, PISA, Timss vb.) yarışma ve farklı ülkelerde sosyal bilgiler dersi sınav soru örneklerinin incelenmesi ve uygulamalı soru hazırlama etkinliği alt boyutlarını içermektedir. Bu bağlamda proje kapsamında yapılacak uygulamaların sosyal bilgiler öğretmenlerinin kazanım ve beceri temelli soru hazırlama yetkinliklerinin geliştirilerek yazılı yoklama sorularının niteliğinin ve kapsam geçerliğinin artırılması hedeflenmektedir.